Raja Adsense

Bagaimana buat Air Soya

Written on September 20, 2007 – 6:02 pm | by sham |

Saya tengok setiap kali ramadhan, air yang paling banyak orang jual ialah air soya. Kat tepi jalan semuanya air soya. Laku ke jual air sama je? Memang tak dinafikan untuk buat air soya adalah sangat rendah. Tapi takkan takde kelainan? Sama je..Air soya biasa..

Saya sebenarnya pernah menyertai kursus buat air soya. Kenapa? Tak percaya.. Ketika tu diorang ajar buat produk soya, mcm kicap,air soya, tau fu fah dan cara buat sos. Cara buat Mee kuning diorang ajar gak. Ia adalah kursus hands on dimana peserta akan diajar buat sendiri dengan panduan yang mereka berikan.

Bagaimana nak buat air soya ni ye? Senang je sebenarnya. Jika anda ingin buat hanya sekadar untuk berbuka puasa. Memadai la dengan cara yang saya ajarkan ni. Apa yang anda perlukan adalah :

  1. Kacang Soya (RM2 lebih sekilo)
  2. Gula
  3. Krimer (optional)

Tu je bahannya. Krimer adalah optional.Ia adalah untuk menyedapkan rasa air soya tersebut.1kg soya boleh membuat 14kg air soya. Itu adalah komposisi air soya yang dijual.Mungkin ia lebih cair sebabnak untung banyak.

Cara caranya:

  1.  Rendamkan kacang soya dengan 3/4 air dan 1/4 kacang soya. Ini adalah kerana soya akan mengembang dan menyerap air sehingga hampir menyamai paras air. Rendam selama 4 jam.
  2. Setelah 4 jam, tos kan kacang soya tersebut dan kisar. Gunakan nisbah 1:10 iaitu 1 bahagian soya, 10 bahagian air. Jika 100g soya, air yang digunakan ialah 1 liter. Anda boleh tambah sehingga 1:14 jika tujuan untuk jual.
  3. Tapis air soya yang dikisar tersebut dan dimasak. Masukkan gula. Jika 14 liter air soya, 2 kg gula diperlukan (lebih kurang).Masukkan krimer jika ada.
  4. Masak sehingga ia mengelegak. Siap.

Anda boleh hidangkan secara panas atau sejuk. Amacam?Boleh meniaga air soya tak pasni? Tak payah la ye. Buat untuk minum kat rumah dah la. Kal0 nak meniaga,buat lah keunikan skit mcm soya berperisa anggur ke, coklat ke, vanila ke.. Buatkan kelainan. Pastu buat la banner bahawa soya anda lain dari yang lain. Pasti laku.:)

Kos bagi soya biasa adalah adalah dalam rm0.30 seliter (2 bungkus). Agaknya sebab tula orang penuh jual air soya kat pasar ramadhan. Diorang jual rm2(rm1 sebungkus), untung adalah rm1.70.Banyak gak tu. Kalo dapat jual 100 bungkus, Kayo pakcik! hehehe

Selamat mencuba!

p/s: Arini saya buat air soya untuk berbuka.

If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!



  1. 48 Responses to “Bagaimana buat Air Soya”

  2. By ali sihatsokmo on Sep 20, 2007 | Reply

    tak sangka kat blog i.m pun boleh belajar buat air soya… :)
    esok nak test lah buat air soya.

  3. By sham on Sep 21, 2007 | Reply

    hehehe.. Saje suka suka bulan puasa ni..Orang yang suka minum air soya..boleh try.. Buat skit┬▓ dah la.. 1kg soya banyak kali leh buat..

  4. By edyanie on Sep 21, 2007 | Reply

    huhu..terima kasih sham, akhirnya tau la saya cara nak wat air soya..

    ya, orang paling suka jual ialah air soya..tapi ada lagi sham, air tebu…itu pun memang banyak yang buat…

    air kepala ni kurang orang buat, tapi kalau buat, ramai tu yang beli,coz kawan saya jual air kepala, cepat betul habis sedangkan yang lain pun jual air gak..

  5. By sham on Sep 21, 2007 | Reply

    air kepala? Pelik je..:P

    Air kelapa kot..huhuhuhu

  6. By Maizul on Sep 21, 2007 | Reply

    Air kelapa tu. Boleh try buat ni.

  7. By abdfatah on Sep 24, 2007 | Reply

    air kelapa soya jadi camne haaa?

    alahai soya…

    soya yang semalam punya boleh jual lagi ke? memang boleh laa agaknya sehinggakan terbeli jugak oleh mak saya… hangin lagi nih… miahahahahaaa… minum air suam aje laa..

  8. By saharman on Sep 24, 2007 | Reply

    Kat pasar malam selalu orang jual RM 1 je …tapi kana pasar ramadhan nii RM 1.80 nii dah melampau lampau untung ni….. terus aku boikot tak beli .

  9. By sham on Sep 24, 2007 | Reply

    abdfatah..air soya tak tahan lama..Sehari dia akan basi & berlendir..

    saharman… memang jual air soya menguntungkan,kalo tak takkan orang berebut jual air soya..

  10. By Isman on Sep 30, 2007 | Reply

    Air soya di campur cincau pun best juga…

  11. By abdfatah on Oct 1, 2007 | Reply

    soya cincau memang dah popular dah… soya perisa lain pun dah ada.

    soya campur satu…! eh macam nasik campur pulok dah…

  12. By Isman on Oct 7, 2007 | Reply

    ok cuba soya + pelam masak cincang.
    Terangkat u

  13. By sham on Oct 7, 2007 | Reply

    belum try lagi dengan pelam masak tu…tak sakit perut ke?:P

  14. By sambal on Oct 31, 2007 | Reply

    Ini barulah betul2 cun! Semoga pahala bagi insan yg mengongsikan ilmunya dgn kita semua

  15. By InNaKurana on Jun 16, 2008 | Reply

    salam.. saya ingin tahu ada tak kursus atau seminar untuk menyediakan air soya & cincau.
    Jikalau ada sila kemukakan sebab saya berminat
    dalam bidang ini..sekitar kawasan selangor

  16. By sham on Jun 17, 2008 | Reply

    Try kelas Dato’ Chef Li…penulis buku jutawan senyap tu..dia selalu buat kursus buat makanan khas untuk mereka yang ingin terlibat dalam industri pasar malam.. :)

  17. By apai JBorang on May 12, 2010 | Reply

    aku rasa baik jual air soya yg asli baru dapat menikmati air soya enak.skrg org cari yg asli.

  18. By lan on May 23, 2010 | Reply

    saya dah cuba, memang untung banyak!

  19. By aziemat49 on May 30, 2010 | Reply

    boleh tu boleh..aku dah 4 thun jual air soya…ok gak..sori mencelah…sapa kata air soya boleh tahan sehari je…aku yg aku punya boleh tahan sebulan lebih..tu pun bergantung kpd suhu peti sejuk..ori lagi…

  20. By Mail on Aug 20, 2010 | Reply

    Kalau sesiapa nak soya yg berperisa Strawberry ke atau jagung dan apple boleh emailkan kepada saya kalau nak jadik pengedar pun boleh gak, Soya saya ni boleh tahan sampai 1 tahun. TQ

  21. By khairol on Aug 21, 2010 | Reply

    salam
    saya juga menjual air soya pada bulan puasa ini
    saya menjual RM2 sebungkus
    tapi masih ada juga yang complain mahal..
    tapi saya punya soya panas sampai ke nak buka puasa nanti sbb letak dlam kotak polisterin

  22. By sham on Aug 23, 2010 | Reply

    abaikan je. Tak pun saudara khairul boleh wat pilihan, nak murah..guna plastik biasa. nak tahan lama skit, guna kotak polistrin tu.

  23. By safina on Sep 24, 2010 | Reply

    macamana nak contact u? i ni jarang guna pc.minat jugak nak jual soya macam2 perisa ni…dah lama dapat idea jual soya berperisa tp tak tau camna nak mula..

  24. By sahrizan on Nov 30, 2010 | Reply

    nk jadi pengedar,soya dh dipacking atau lum

  25. By Hairul on Mar 26, 2011 | Reply

    Memang benar tu.. buat air soya memang mudah…
    tapi kacang soya kena beli jenis berkualiti..
    barulah air soya nyer sedap….

  26. By ikkie on Jul 10, 2011 | Reply

    tlg sy jual soya ada sapa sapa nk beli soya cll jer sy 0122407547

  27. By Aimin on Jul 11, 2011 | Reply

    thn ini masih buat tak?
    kalo ada sy bminat

  28. By sham on Aug 4, 2011 | Reply

    betul..kacang soya mestilah berkualiti. Jika tak, susu akan dapat skit je..

  29. By dissertation writing uk on Aug 29, 2011 | Reply

    hehehe .. Just like like the fasting month .. People like to drink soy .. can try .. Create a skit ┬▓ dah la .. 1kg soya many times do

  30. By detox drug test on Sep 1, 2011 | Reply

    stop faking the accent you dumb little nimwit. other than that this video is nice! thanks for? the recipe!

  31. By buy research papers online on Jan 21, 2012 | Reply

    Try a class Dato ‘Chef Li … millionaire author of the book Silent tu .. he always made ??courses for special food for those who want to be involved in the carnival industry ..

  32. By custom writing essays on Jan 22, 2012 | Reply

    Chairul do not have relatives can make a choice, children .. use cheap plastic. Posted durable skit, use tu polistrin box.

  33. By ali on Jul 23, 2012 | Reply

    krimer tu apa…susu krimer ker…

  34. By ali on Jul 23, 2012 | Reply

    krimer tu apa…susu krimer ker…
    atau apa ker

  35. By wan on Jun 1, 2013 | Reply

    salam..saya berminat nk jual soya yg berperisa….tolong emailkan kat sy…wan_virgo90@yahoo.com

  36. By sham on Jul 11, 2013 | Reply

    krimer yang masuk dalam kopi tu.

  37. By hack sonic dash on Apr 6, 2014 | Reply

    This paragraph offers clear idea in support of the new people of blogging, that
    truly how to do running a blog.

  38. By fifa 14 coins generator on Apr 6, 2014 | Reply

    Hey very cool blog!! Guy .. Excellent .. Amazing ..

    I will bookmark your website and take the feeds also?
    I’m satisfied to seek out a lot of useful information here in the submit, we need work out extra techniques on this regard, thank you for sharing.
    . . . . .

  39. By metal gear solid ground zeroes free giveaway on Apr 6, 2014 | Reply

    Pretty part of content. I just stumbled upon your website and in accession capital to assert that
    I acquire in fact enjoyed account your blog posts.
    Anyway I’ll be subscribing for your augment and even I fulfillment
    you get admission to consistently quickly.

  40. By hack farm heroes saga on Apr 6, 2014 | Reply

    Thanks a lot for sharing this with all of us you actually recognize what you are
    speaking approximately! Bookmarked. Please additionally visit
    my website =). We can have a link trade arrangement between
    us

  41. By Facebook Hack on Apr 8, 2014 | Reply

    Hello superb blog! Does running a blog similar to this take a great deal of
    work? I have very little knowledge of programming but I had been hoping to start my
    own blog in the near future. Anyways, should you have any suggestions or techniques for new blog owners please share.
    I know this is off topic but I just had to ask. Appreciate it!

  42. By Castle Clash Cheats on Apr 11, 2014 | Reply

    Simply wish to say your article is as amazing.
    The clearness for your submit is simply cool and that i can suppose
    you’re a professional on this subject. Fine with your permission let me to grasp your RSS
    feed to keep updated with imminent post. Thanks one million and please carry on the rewarding work.

  43. By Fifa 14 Cheats on Jun 12, 2014 | Reply