Bagaimana buat Air Soya

Saya tengok setiap kali ramadhan, air yang paling banyak orang jual ialah air soya. Kat tepi jalan semuanya air soya. Laku ke jual air sama je? Memang tak dinafikan untuk buat air soya adalah sangat rendah. Tapi takkan takde kelainan? Sama je..Air soya biasa..

Saya sebenarnya pernah menyertai kursus buat air soya. Kenapa? Tak percaya.. Ketika tu diorang ajar buat produk soya, mcm kicap,air soya, tau fu fah dan cara buat sos. Cara buat Mee kuning diorang ajar gak. Ia adalah kursus hands on dimana peserta akan diajar buat sendiri dengan panduan yang mereka berikan.

Bagaimana nak buat air soya ni ye? Senang je sebenarnya. Jika anda ingin buat hanya sekadar untuk berbuka puasa. Memadai la dengan cara yang saya ajarkan ni. Apa yang anda perlukan adalah :

  1. Kacang Soya (RM2 lebih sekilo)
  2. Gula
  3. Krimer (optional)

Tu je bahannya. Krimer adalah optional.Ia adalah untuk menyedapkan rasa air soya tersebut.1kg soya boleh membuat 14kg air soya. Itu adalah komposisi air soya yang dijual.Mungkin ia lebih cair sebabnak untung banyak.

Cara caranya:

  1.  Rendamkan kacang soya dengan 3/4 air dan 1/4 kacang soya. Ini adalah kerana soya akan mengembang dan menyerap air sehingga hampir menyamai paras air. Rendam selama 4 jam.
  2. Setelah 4 jam, tos kan kacang soya tersebut dan kisar. Gunakan nisbah 1:10 iaitu 1 bahagian soya, 10 bahagian air. Jika 100g soya, air yang digunakan ialah 1 liter. Anda boleh tambah sehingga 1:14 jika tujuan untuk jual.
  3. Tapis air soya yang dikisar tersebut dan dimasak. Masukkan gula. Jika 14 liter air soya, 2 kg gula diperlukan (lebih kurang).Masukkan krimer jika ada.
  4. Masak sehingga ia mengelegak. Siap.

Anda boleh hidangkan secara panas atau sejuk. Amacam?Boleh meniaga air soya tak pasni? Tak payah la ye. Buat untuk minum kat rumah dah la. Kal0 nak meniaga,buat lah keunikan skit mcm soya berperisa anggur ke, coklat ke, vanila ke.. Buatkan kelainan. Pastu buat la banner bahawa soya anda lain dari yang lain. Pasti laku.:)

Kos bagi soya biasa adalah adalah dalam rm0.30 seliter (2 bungkus). Agaknya sebab tula orang penuh jual air soya kat pasar ramadhan. Diorang jual rm2(rm1 sebungkus), untung adalah rm1.70.Banyak gak tu. Kalo dapat jual 100 bungkus, Kayo pakcik! hehehe

Selamat mencuba!

p/s: Arini saya buat air soya untuk berbuka.

If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!

Latest Comments

  1. ali sihatsokmo September 20, 2007
  2. sham September 21, 2007
  3. edyanie September 21, 2007
  4. sham September 21, 2007
  5. Maizul September 21, 2007
  6. abdfatah September 24, 2007
  7. saharman September 24, 2007
  8. sham September 24, 2007
  9. Isman September 30, 2007
  10. abdfatah October 1, 2007
  11. Isman October 7, 2007
  12. sham October 7, 2007
  13. sambal October 31, 2007
  14. InNaKurana June 16, 2008
  15. sham June 17, 2008
  16. apai JBorang May 12, 2010
  17. lan May 23, 2010
  18. aziemat49 May 30, 2010
  19. Mail August 20, 2010
  20. khairol August 21, 2010
    • sham August 23, 2010
  21. safina September 24, 2010
  22. sahrizan November 30, 2010
  23. Hairul March 26, 2011
    • sham August 4, 2011
  24. ikkie July 10, 2011
  25. Aimin July 11, 2011

Leave a Reply